Submariners Convention 2012 in Kiev / Ukraine

Av Andreas Hauge.

Vi traff Ivan og Roman første gang under ISA møtet i Odessa 2004. Den gang var vi 3 mann fra Norge , Magnus Stene , Sverre Green og undertegnede. I årene som fulgte var også Terje Simonsen og Oddbjørn Sørensen fast inventar på de årlige ISA møtene, og det utviklet seg et sterkt vennskap, spesielt med Ivan og Roman fra Ukraina.

Det resulterte i at vi 3 ble invitert til Ukraina i 2012, hvor vi ble møtt i Kiev av Ivan og derpå nattoget til Zaparotche, en by hvor Stalin skulle vise at de med sin demning og vannkraftstasjon ikke lå tilbake fra Hooverdammen i Nevada.

Demningen forårsaket  en stor innsjø i elven Dnepr, og midtveis på denne innsjøen ble det laget både et kullkraftverk og Eupropas største Kjernekraftverk i en ny by som fikk navnet Energodar.

Våre venner , med bakgrunn i kjernefysiske reaktorer på undervannsbåter  ble efter deres tjeneste i Nordflåten ansatt her. Det skulle vise seg at de fleste av spesialistene som jobbet på kjernekarftverket hadde sin bakgrunn fra disse ubåtene, og vi ble invitert til middag i Energodar Ubåtforening på kvelden med sang og taler. Vi hadde også en seiltur på innsjøen med mat og drikke.

En spesiell opplevelse var besøket på selve kraftverket hvor kontrollrommet var delt i 2, en del for reaktoren og en for turbindelen.

I 2012 var det fred og fordragelighet i Ukraina, og i Ivans bil tok han oss med på kjøretur til Krim, hvor vi besøkte Sevstopol, med ” Holland ” marinens akademi hvor Ivan hadde sin utdannelse. Videre til Ballaklava, en undersjøisk tunell som Krustshov laget på 50 tallet , og som huset Sovjets atomarsenal for området, samt 13 konvensjonelle ubåter – det fantes ingen atomubåter i Svartehavet – iallfall den gang.

Ballaklava var også sentrum for Krimkrigen på 1850 tallet, med Florenc Nightingale og starten på røde kors.

Ferden gikk så videre i Jalta, hvor vi ble avbildet i stolene til Churtshill, Stalin og Roosevelt.

Vi tok toget tilbake til Kiev fra Simferopol.

I det hele tatt en uforglemmelig reise, hvor vi som takk inviterte vi Ivan og Roman til Norge med fårikål og overnatting på Utstein . Tur til Oskarsborg, lunsj hos Hugo på havet, tur til Vestlandet og Kongsberg.

Det er derfor en meget spesiell opplevelse å få oppdateringer fra Ivan om hva som foregår i et Ukraina som er totalt forandret fra vårt besøk i 2012.

Siden den gang har det utviklet seg en full krig mellom Ukraina og Russland hvor Russland er den angripende parten. Våre ubåtvenner i Ukraina har oppdatert oss fortløpende.

Se hvordan de opplever det skrevet med deres egne ord, ved å aktivere knappen under: