Tårnlukene på ULA klasse ubåt

Av John Østby.

Ulike dimensjoner

1952-1953

Historien: Verkstedet fikk anskaffet en dummy-celle i forbindelse med at det skulle bygges en styring av treverk for å få cellene opp gjennom tårnet. Dette gikk fint på første båt. Så skulle de flytte treverket over til neste båt. Arbeidene ble avsluttet før lunsj.

Et arbeidslag fra Anker Batterier var til stede for å hjelpe til med å få cellene opp. Før vi gikk til lunsj, fikk arbeidslaget fra Anker Batterier klar beskjed om å vente med å ta opp celler fra neste båt. Vi måtte ha vakt i tårnet ved første celle opp. Jada masa, var svaret.

Det vi da ikke visste, var at lukene hadde ulik åpning!

Jeg kom ned etter lunsj til fullt kaos. Arbeidslaget fra Anker Batterier hadde ikke kunnet vente! Første celle hadde satt seg fast i tårnet!

De som hadde flyttet treverket over til neste båt, fikk ikke styringen til å passe helt. De hadde kuttet litt på både bredde og lengde i åpningen. Resultatet var gitt på forhånd!  Cella kjørte seg fast. Krana dro hele platesatsen ut av cella, slik at karet datt rett ned i sentralen.

Arbeidsgjengen i sentralen fikk seg litt av en overraskelse. Karet med syre suste rett forbi ansiktene deres. Det støtte borti andre celler så syra skvatt rundt i sentralen.

Når jeg skriver celle, mener jeg dobbelt-celle på ca. 500 kg og 70 liter syre på hver celle. De fra Anker Batterier kunne ha blitt alvorlig skadet, ja drept, om karet med 140 liter syre hadde truffet dem nede i sentralen.

Stygg ulykke!